Saturday, July 31, 2004

WAWANCARA BERTULIS 1

WAWANCARA BERTULIS DENGAN SAUDARA ZAHARUDIN ABD RAHMAN EDITOR MAJALAH TUNAS CIPTA DBP

SOALAN
1. Boleh ceritakan sedikit asal usul keluarga Sdr?
Ayah saya Haji Talib Ghani, lahir di Pulau Pinang tetapi kini menetap di Singapura. Dulu ayah saya berkerja sebagai tentera British dan berkhidmat di Singapura. Apabila Singapura berpisah dengan Malaysia ayah saya menjadi warga negara tersebut. (Singapura).

ibu saya Ipeh Ujang berasal dari Rembau Negeri Sembilan. Ayah mengahwini ibu saya sebagai isteri kedua (bermadu) dan mereka telah berpisah ketika saya masih dalam kandungan. Di Negeri Sembilan saya mempunyai 4 orang adik beradik (satu ibu) , 3 lelaki dan 1 perempuan. Di Singapura pula saya mempunyai 10 orang adik beradik (satu bapa) 5 lelaki dan 5 perempuan.

2. Apakah minat/hobi Sdr.

Selain menulis dan membaca saya minat berkebun. Saya suka menanam pokok buah-buahan. Berbudi kepada tanah memang tidak sia-sia. Tambahan pula rumah saya terletak di kawasan pedalaman di daerah Jelebu yang terkenal dengan tanahnya yang sesuai untuk pokok buah-buahan. Kerana itu di keliling rumah saya terdapat pokok rambutan, manggis, langsat, durian, cempedak dan sebagainya. Saya juga ada 2 ekar dusun buah-buahan dan beberapa hektar ladang getah yang kini menjadi sumber pendapatan saya. Sejak saya bersara pilihan ketika berusia 45 tahun, saya ada banyak masa untuk menumpukan perhatian kepada minat/hobi ini.

Saya juga suka mengadakan bengkel atau kursus penulisan di Jelebu yang bertujuan untuk memberi pendedahan,bimbingan serta mencungkil bakat baru di bidang penulisan. Saya juga dilantik menjadi pengarang kehormat persatuan sejarah malaysia cawangan Jelebu dan ahli Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) sejak tahun 1990. Saya juga dilantik menjadi Administrator www.esastera.com/cerpenis sebuah majalah sastera internet yang dikendalikan oleh Profesor Dr Irwan Abu Bakar. Dengan itu dapatlah saya teruskan minat menulis disamping memberi bimbingan dan berkongsi pengalaman dengan mengulas cerpen-cerpen sajak-sajak yang disiarlan oleh ahli-ahli di laman web tersebut.

3.Sdr. boleh ceritakan pengalaman yang boleh dikongsi dengan para remaja sekarang?

Saya yakin masa depan seseorang bergantung kepada usaha yang dilakukan oleh individu itu sendiri. Ini bersesuainan dengan firman Allah swt yang bermaksud, Allah tidak akan mengubah nasib seseorang melainkan mereka sendiri yang berusaha untuk mengubahnya. Kerana itu walau kita lahir di kota atau desa, dari keluarga kaya atau miskin, nasib kita ditentukan oleh usaha yang kita lakukan.

Semasa kecil saya bukanlah dari keluarga yang kaya. Ayah dan ibu berpisah sejak saya masih dalam kandungan. Ibu pula kerja kampung dengan pendapatan tidak menentu. Walaupun begitu saya bersyukur kerana dapat juga meneruskan persekolahan hingga ke tingkatan enam atas (STPM).

Semasa menunggu keputusan peperiksaan STPM, saya melakukan berbagai jenis pekerjaan seperti menjadi jurujual, kerja kilang, pengawal keselamatan bank dan akhirnya bekerja sebagai penyelia tanah rancangan Felcra sehingga menjawat jawatan pengurus ketika bertugas di Serawak. Kerana kesusahan hidup pada masa itu saya lupakan cita-cita untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti walaupun mendapat keputusan yang agak baik dalam peperiksaan. Tambahan pula bila sudah berkerja dan ada duit dalam tangan maka minat untuk menyambung pelajaran pun hilang…

4.Bagaimanakan gaya hidup yang Sdr. idamkan?

Kesusahan semasa kecil mengajar saya arti sebuah kehidupan dan mendidik saya supaya hidup secara sederhana. Saya juga yakin bahawa kebahagiaan hidup bukan hanya bergantung kepada kemewahan harta benda sahaja. yang kita perlukan ialah kasih sayang, hormat menghormati dan bersikap jujur dalam pergaulan.

Hingga sekarang saya masih mengekalkan cara hidup yang sederhana. Rumah yang saya diami cuma sebuah rumah kampung yang sederhana besarnya. kereta yang saya pakai juga sebuah kereta yang amat sederhana. Walaupun begitu saya berasa bersyukur kerana sudah 2 kali menunaikan ibadat haji ke tanah suci mekah.Dan kesemua anak-anak saya mendapat pendidikan hingga ke peringat IPT.

5. Siapakah tokoh tempatan yang paling Sdr. kagumi?

Saya mengagumi semua tokoh tempatan. Namun kalau di bidang persuratan, tokoh yang paling saya kagumi ialah pendita Zaaba. Di bidang kesusasteraan pula saya kagum dengan Pak Sako. Selain itu saya juga mengagumi kesemua sasterawan negara.
Di bidang politik pula tokoh yang saya kagumi ialah Datuk Abdullah Badawi (PM) , Datuk Dr Rais Yatim dan Ustaz Haji Hadi Awang..

6. Apakah perkara yang Sdr. cuba elakkan dalam hidup?

Dalam hidup ini yang paling saya cuba elakkan ialah bergaduh atau tidak bertegur sapa dengan sesiapa sahaja terutama ahli keluarga dan saudara mara. Dunia ini terasa sempit kalau kita bermusuhan. Selain itu saya juga cuba elakkan buruk sangka terhadap orang lain. Saya juga cuba elakkan buruk sangka orang lain terhadap diri saya. Selain itu Saya berusaha mengelakkan diri dari mendapat penyakit yang kronik. Namun sebagai manusia biasa kita cuma boleh berusaha. Tetapi takdir Allah swt yang menentukan segalanya.

7. Bagaimana Sdr. mengawal diri dalam keadaan tertekan?

Semasa berkerja makan gaji dahulu, saya memang selalu berada dalam keadaan tertekan tambahan pula tugas sebagai seorang pengurus tanah rancangan banyak terlibat dengan karenah peserta. Semasa saya bertugas di Serawak dalam tahun 1997, paling teruk menghadapi tekanan perasaan kerana terasa diri ini jauh di rantau orang tambahan pula anak-anak isteri tinggal di kampung. ketika itu bila dalam keadaan tertekan saya mengawal diri dengan mengurung diri dalam rumah sendirian dengan membaca buku, menonton tv atau sebagainya.

Tetapi sekarang apabila sudah bersara dan berkerja sendiri saya rasa tekanan itu sudah tidak ada lagi. Kalau adapun tekanan itu berpunca dari dalam diri sendiri. Dan untuk mengawalnya saya sibukkan diri dengan melakukan berbagai kerja di ladang atau di dusun buah-buahan. Kalau di rumah saya sibukkan dengan membaca atau menulis. Namun cara yang paling baik untuk mengawal diri dari tekanan ialah dengan beramal ibadat Masjid adalah tempat yang paling mendamaikan.

8. Apakah cita-cita Sdr. yang masih belum dicapai?

Semasa belajar dahulu saya bercita-cita hendak melanjutkan pelajaran hingga ke Universiti namun cita-cita itu tidak kesampaian. Sebagai seorang penulis Saya bercita-cita hendak melahirkan sebuah karya agung yang boleh diterima hingga ke peringakt antara bangsa. Namun sehingga kini cita-cita itu masih belum tercapai. Sebagai seorang ayah ingin melihat anak-anak saya berjaya dalam hidup tetapi hingga kini masih belum tercapai kerana mereka masih belajar. Dan sebagai seorang muslim saya bercita-cita hendak masuk ke Syurga.

9. Boleh ceritakan rutin harian Sdr?

Biasanya saya bangun dari tidur jam 6 pagi dan selepas solat subuh saya membaca atau menulis. Selepas sarapan pagi saya ke ladang getah atau ke dusun buah-buahan. Dan saya mesti balik ke rumah sebelum waktu zohor. Selepas solat dan makan tengah hari saya berehat atau tidur. Waktu petang biasanya saya tidak ke mana-mana. Ketika itu saya akan menulis / membaca atau menonton tv.

Waktu Maghrib selalunya berada di masjid. Selepas Isyak baru pulang ke rumah. Selepas makan malam saya sambung kerja menulis / membaca atau menonton tv.

Namun begitu, sebagai anggota masyarakat yang hidup di kampung, saya mesti menghadirkan diri apabila ada jiran tetangga yang mengadakan majlis kenduri, sakit, kematian atau sebagainya. Ketika itu rutin harian saya akan berubah.
Selalunya saya tidur jam 12 malam atau paling lewat jam 2 pagi kerana esoknya akan bangun pada jam 6 pagi.

10. Apakah perkara yang Sdr. suka dan yang Sdr. tak suka?

Saya suka perkara yang positif dan tidak suka yang negatif. Suka hidup berbaik-baik terutama dengan ahli keluarga, jiran tetangga, saudara mara dan sahabat handai. Saya tidak suka bertengkar apatahlagi bergaduh. Kalau saya tahu mereka tak sukakan saya biasanya saya akan menjauhkan diri. Saya suka mereka yang jujur, tidak menipu dan merendah diri. Dan perkara yang saya tak suka, yang sebaliknya.

Saya suka suasana yang tenteram, damai dan indah. Saya tak suka suasana yang hiruk pikuk kerana boleh menyakitkan kepala saya. Kerana itu barangkali saya lebih selesa duduk seorang diri dalam bilik untuk berehat, membaca atau menulis. Saya agak kaku bila berada dalam majlis keramaian. Saya suka menonton tv tapi tak suka tengok wayang.

Makanan yang Saya suka masak lemak cili api, masakan Negeri Sembilan. Minuman yang saya suka air mineral sahaja. saya tak suka minuman yang manis bukan kerana penyakit tetapi kerana sudah menjadi kebiasaan. Seperkara lagi, saya lebih suka bersarapan pagi dan makan di rumah dan tidak suka makan di kedai kecuali kalau berjalan jauh.

11. Benarkah suasana sekeliling boleh mempengaruhi peribadi kita?

Saya yakin suasana sekeliling banyak mempengaruhi peribadi kita. Contohnya, suasana di kampung yang tenang damai mempengaruhi peribadi kita untuk bersikap lebih tenang dan sabar. Sebaliknya suasana di bandar yang hiruk pikuk dengan manusia dan kenderaan yang bertali arus menyebabkan seseorang itu jadi lebih agresif. Selain itu seseorang yang dilahirkan dari keluarga yang porak peranda dan terbiar lebih terdedah kepada perlakuan yang tidak bermoral. Anak-anak yang jadi mangsa penderaan pula lebih mempengaruhi sikapnya menjadi ganas. Sebaliknya suasana keliling yang baik akan membentuk peribadi yang baik.

12. Adakah anak-anak banyak mempengaruhi kehidupan Sdr. sekarang?

Memang saya akui anak-anak banyak mempengaruhi kehidupan saya sejak dulu sampai sekarang. Ini disebabkan mereka orang yang paling dekat dalam kehidupan saya. Malah saya anggap anak-anak adalah harta yang paling berharga. Kerana itu saya utamakan kepentingan mereka dari yang lain. Contohnya disegi perbelanjaan, saya utamakan kepentingan mereka dahulu. Tambahan pula Kesemua anak-anak saya sekarang sedang belajar di IPT. Mereka mengajar saya berjimat cermat ketika berbelanja. Paling saya takut apabila mereka minta duit untuk perbelanjaan pelajaran saya berkata “duit tak ada”.


13. Bagaimana Sdr. mengurus kesihatan sama ada mental dan fizikal?

Kesihatan mental dan fizikal merupakan perkara yang penting dalam kehidupan. Kerana itu saya berusaha menguruskan dengan sebaik-baiknya. Untuk menjaga kesihatan badan saya menjaga makanan dan minuman. Saya tidak merokok dan tidak pernah mengambil minuman keras. Saya suka makan ulam dan sayuran kampung. Minuman saya cuma air miniral atau air suam sahaja. Malah semasa bersarapan pagi pun saya mengambil minuman yang sama. Saya tidak suka minuman yang manis. Bukan kerana pantang atau penyakit tetapi sudah jadi kebiasaan.

Untuk menjaga kesihatan badan juga , saya amalkan senaman (bukan joging) yang diajarkan oleh arwah datok saya. Senaman itu di buat selepas bangun dari tidur tidak payah keluar memadai dalam bilik tidur sahaja. selain itu saya amalkan minum manisan lebah dan minum air akar kayu. Untuk mengelurkan peluh saya tidak perlu berjoging memadai dengan bekerja di kebun sahaja.

Untuk menguruskan kesihatan mental, saya suka mencari ketenangan dengan cara yang tersendiri. Saya suka dengan suasana kampung yang tenang damai. Paling saya suka bila berada di dusun atau ladang getah kerana suasanya menenangkan. Fikiran jadi tenang bila melihat pokok yang subur menghijau dan menghirup udara yang segar.

14. Mana yang Sdr. pilih, hidup di kampung dengan hidup di bandar?

Saya lahir di kampung, membesar di kampung, mendapat pendidikan di kampung malah berkerja pun di kampung. Kerana itu saya lebih suka hidup di kampung berbanding hidup di bandar. Sesekali saya pergi juga ke kuala lumpur atas beberapa urusan atau pergi ke singapura menziarahi adik beradik disana. Namun saya tidak betah tinggal di bandar. Paling lama sehari dua lepas itu saya mesti balik semula ke kampung.
Saya sedar di bandar banyak peluang untuk memperoleh kejayaan namun saya tidak punya cita-cita yang besar cuma ingin hidup tenang bersama keluarga dan jiran tetangga.

15. Manakah yang paling susah, melahirkan seorang pemimpin dengan seorang penulis?

Pada pendapat saya melahirkan seorang pemimpin lebih mudah daripada melahirkan seorang penulis. Sebagai contoh, 100 orang yang mengikuti bengkel penulisan, yang jadi penulis mungkin seorang dua sahaja. Begitu juga setiap tahun beribu pelajar jurusan sastera keluar dari universiti namun tidak ramai yang jadi penulis. Untuk menjadi penulis kita perlukan bakat, minat dan kesungguhan.
Pemimpin boleh dilahirkan dalam masa yang sengkat tetapi untuk melahirkan penulis mengambil masa yang agak lama.

BIODATA

Abdul Latip bin Talib dilahirkan pada 2 June 1954 di Rembau Negeri Sembilan. Mendapat pendidikan hingga Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Pernah bertugas sebagai Pengurus Tanah Felcra di Serawak. Kini bersara pilihan dan berkerja sendiri.

Mempunyai seorang isteri, Tengku Nazirah Tengku Alias dan 3 orang anak, Muhammad Syukri, 24 tahun, Muhammad Shakirin, 23 tahun dan Norfaizin, 21 tahun. Kesemua mereka sedang menuntut di IPTA.
Mula berminat di bidang penulisan ketika berada dalam tingkatan empat dan ketika itu cerita pendek banyak disiarkan dalam akhbar Utusan Pelajar ruangan Taman Sains yang dikelolakan oleh Pak Mat Lob.

Menulis secara aktif pada tahun 1990. Karya berbentuk cerpen banyak tersiar di akhbar Utusan Melayu jawi. Manakala novel remaja diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka, Utusan Publication & Distributers, karangkraf dan Estiew Publications.

Antara karya :

Antologi Cerpen Persendirian
Kebenaraan DBP 2001

Antologi Cerpen Bersama
Pilihan Hatiku (DBP 1993)
Wira Kemerdekaan (DBP 1993)
Nota-Nota Yang Lusuh (DBP 1991)
Mawar Di Pusara (DBP 1990)
Embun Hidayah (DBP 1991)
Syahdu (DBP 1993)
Calar Mimpi ( DBP 1999)
Bukan Mimpi Terakhir (DBP 1999)
Warisan (Jabatan Perpaduan Negara 1995)
Kalung Perpaduan (Jabatan Perpaduan Negara 1996)
Diluar Sangkar Emas (Fajar bakti 1997)
Susu Dibalas Tuba (Eastview 1994)
Di sini kasih Tumpah (Fajar Bakti 1993)
Dinding, Cermin, Nur (Utusan publications 2001)

Antologi Puisi bersama
Jika kau Rindu (DBP 1988)
Gema Serunai hati 4 (Koppen 1999)

Novel Remaja
Bebaskan Aku (Utusan Publications &
Distributers 1991)
Anak Rimba (Utusan Publications & Distributers
1996)
Pendekar Siamang Gagap (Utusan Publications
1999)
Istana Menanti (Utusan Publications &
Distributer 1999)
Darah Jempol ( Eastview 1998)
Nadia Farhana (Eastview 1999)
Lembah Hijau (DBP 1992)
Merentas Ranjau (DBP 1995)
Bejat (Karangkraf 1999)
Sesat Di Puncak Gunung Datuk (DBP 1997)

Anugerah/Penghargaan
Hadiah Sastera Berunsur Islam 111
(1991)
Hadiah Sastera Berunsur Islam 1V (1993)
Sayembara cerpen perpaduan (1996)
Sayembara cerpen perpaduan (1997)
Hadiah Sastera Utusan (2001)
Sayembara Cerpen Negeri Sembilan 2003
Sayembara Puisi Negeri Sembilan 2003.






0 Comments:

Post a Comment

<< Home